Mineralen selen är essentiell för vårt immunsystem och för vår sköldkörtel. Såväl brist som överskott är skadligt för vår hälsa.

En mineral för immun- och nervsystemen

Selen är en mångfacetterad mineral som är essentiell för vårt immunförsvar och sköldkörtel. Såväl brist som överskott är skadligt för vår hälsa. En enskild paranöt ger tillräckligt mängd selen.

Grundämnet selen upptäcktes 1817 oh döptes efter grekiska mångudinnan Selene. 200 år senare har forskare ännu inte helt och hållet utforskat potentialen med detta spårämne. Selen gör nytta i nästan hela kroppen - i immunsystemet, nervsystemet, muskler och sköldkörteln. En brist resulterar i stor fysisk och psykisk inverkan, men för mycket selen kan också vara ohälsosamt och till och med livshotande.  

I den här artikeln kommer du att få veta vilken mat du bör äta för att täcka ditt dagliga behov av selen, och vilka symptom som är tecken på brist eller överskott. Också: Varför selentillskott kan vara skadliga för din hälsa.

Vad är Selen?

Selen är ett essentiellt spårämne, vilket betyder att det bara kan tillföras genom kost och att du bara behöver en liten mängd. Människokroppen lagras mellan 13 och 30 milligram selen. Meparten lagras i muskler och sköldkörteln.[1].

Bra att veta: När metall som innehåller selen förbränns så uppstår en lukt som påminner om rädisor[2].

Hur fungerar selen?

Selen bildar viktiga protein som stärker immunsystemet och förhindrar cellskada. Det främjar funktionen hos Vitamin E och Vitamin C som försvarsvitaminer. I samband med iodin så bildar selen sköldkörtelhormon som främjar spermaproduktion och upprätthåller funktionen hos nervsystemet. Utan selen så skulle levern och bukspottskörteln inte kunna fullgöra sina uppgifter avseende omsättning och reglering av blodsocker.[3, 4].

Selen och tungmetaller: Selen kan hjälpa kroppen binda tungmetallen bly. En tungmetall i bunden form är inte längre skadlig för kroppen, och kan utsöndras lättare.[5].

Vilka är de dagliga behoven av selen?

Enligt rekommendationer från Tyska näringssällskapet så bör en vuxen man få i sig 70 mikrogram selen per dag. För kvinnor är kraven 60 mikrogram. Ammande kvinnor har ett ökat behov motsvarande 75 mikrogram för att kunna leverera selen till barnet via bröstmjölk[6].

.

Vilken mat innehåller selen?

Är paranötter radioaktiva?

Såväl animalisk som växtbaserad mat tillhandahåller kroppen med selen. Mängden selen i växtbaserad mat beror på var råvarorna odlades, och hur mycket selen som fanns i jorden. Inga råvaror innehåller så mycket selen som kokosnöt och paranöt. En endaste paranöt täcker ditt dagliga behov [7].

Annan mat som är rik på selen är [8]:

Råvara

Mikrogram per 100 gram

Tonfisk

82

Vetekli

60 to 130

Ägg

20

Brysselkål

18

Vita bönor

14

Schweizerost

11

 

Selenbrist

jord och mark i Europa i stor utsträckning har urlakats på selen under de senaste åren så påverkar det råvarornas sammansättning. Klimatförändringar anses ofta vara en orsak, då det resulterar i extrema väderförhållanden. Resultatet: Kraftiga regn sköljer bort allt selen i jorden, och utdragna torrperioder minskar mängden selen. Om det är för lite selen i jorden, så kan det inte överföras till växterna vilket gör dem mindre innehållsrika på selen.[9, 10]. Den senaste studien gällande hur mycket selen folk äter i Tyskland utfördes 1996. En genomsnittstysk får i sig 40 mikrogram selen per dag - vilket är mindre än vad som är rekommenderat[11].

.

Bra att veta: Den jord med högst koncentration av selen finns i Nebraska i USA. Jorden i Kina har däremot låg nivå av selen.[1].

Selenbrist - Riskgrupper

Utöver personer som är har selenfattig kost, ås kan brist uppstå i följande grupper[12, 13]:

  • Rökare
  • Alkoholister
  • Kvinnor som ammar under en längre tid
  • Personer som leder av mag- och tarmsjukdomar - selen kan inte transporteras till blodomloppet
  • Dialyspatienter - en större mängd selen försvinner då blodet renas

De 6 främsta källorna för selen

Vilka är symptomen på selenbrist?

Du selen används av nästan hela kroppen så kan brist leda till ett flertal symptom[11, 14]:



 

Allmänna symptom

Utmattning

Muskelsvaghet och ledsmärta

Immunbrist

Försämrad spermaproduktion

Psykiatriska symptom

Ångest

Depression och humörsvängningar

Interna symptom

Sjukdomar som påverkar sköldkörtel och hjärtmuskel

Leverproblem

 

Selentillskott

270 av 1073 personer, d.v.s. ungefär en av fyra, har i en enkätundersökning om tillskott uppgett att de tar selentillskott. Rätt tillskott kan hjälpa dig optimera ditt selenintag - men det finns några saker att hålla i åtanke[15].

Vilka selentabletter är bäst?

En bra sammansättning av selen bör innehålla selenometionin. Kroppen kan ta upp 90 procent av denna sorts selen. Andra sammansättningar, så som natriumselenit eller natriumselenat, tas bara upp i begränsad omfattning.[1].

Hur mycket selen bör jag få i mig via kosttillskott?

Enligt Institutet för Riskuppskattning så bör du inte överskrida 45 milligram selen vi kosttillskott per dag [9].

Kan selentabletter orsaka bieffekter?

Selen har bara positiv inverkan på din hälsa när det konsumeras i rätt mängd. På så sätt kan intag som överskrider 300 mikrogram selen via kosttillskott leda till hälsoproblem[12, 16]:

  • Trötthet
  • Håravfall, missfärgad hy
  • Illamående, kräkningar, diarré
  • Dålig andedräkt (vitlöksandedräkt)
  • Motorikstörningar

Om det finns ett långvarigt överskott av selen, så kan risken för diabetes typ-2 och även prostata cancer öka[3].

Intag av selen och vitamin E

Selen och vitamin E främjar varandra. På internet hittar man ofta rekommendationer om att båda bör intas samtidigt. Men, det Tyska Endokrinsällskapet avråder från Selen-Vitamin-E-beredningar: Om det finns en oupptäckt selenbrists så kan ytterligare intag av vitamin E öka risken för prostatacancer hos män. Intag av sådana kombinationer bör endast ske i samråd med en läkare. I en studie som publicerades i Journal of the National Cancer Institute såg forskarna att risken ökade med 111 procent [17-19].

.

Selen och zink: Det är fortfarande oklart om selen och zink bör konsumeras samtidigt. I en studie på möss så såg forskarna en negativ effekt på prostatan vid intag av selen och zink på samma gång.[20].

Selentest

Huruvida du har tillräckliga nivåer av selen kan avgöras med ett blodprov. Om man misstänker selenförgiftning så kan ett urinprov klargöra situationen. Forskare försöker även bestämma selennivåer via analys av hår och naglar. Dessa metoder är för tillfället inte särskilt användbara då resultaten varierar stort[21].

Cerascreen® mineralbristtest

Med ett självtest så som cerascreen® mineraltest, kan du ta reda på dina selennivåer med en liten blodmängd från din fingertopp. Efter utvärdering i laboratorium så får du en resultatrapport med värden för selen, zink och magnesium samt personliga rekommendationer för hur du kan förbättra dina värden.

Selen och sköldkörtel

Sköldkörteln kan inte fungera som den ska utan selen. Kan ytterligare selen minska problem med sköldkörteln?

Hjälper selen när det kommer till behandling av sköldkörtelproblem?

Det är ännu oklart huruvida selen hjälper mot sköldkörtelsjukdomar så som Hashimotos. I en studie, gällande gravida kvinnor som använde selen, visade det sig ha en positiv inverkan på hypothyroidism och Hashimotos efter födseln. Personer med endokrin orbitopati kan förbättra sina symptom med selentillskott[22-24].

Endokrin orbitopati: Med denna sjukdom så sticker ögongloberna ut. Orsaken är en autoimmun reaktion: immunförsvaret attackerar kroppen, i detta fall vävnaden i ögonhålan. Många drabbade lider även av hyperthyroidism.[25]

 

En översikt: Selen

Vad är selen?

Selen är ett essentiellt spårämne som främst lagras i musklerna och sköldkörteln.

Vilka funktioner har selen?

Detta spårämne främjar immunförsvaret och sköldkörteln, samt manlig fertilitet.

Vad är det dagliga behovet?

Män bör äta 70 mikrogram selen per dag och kvinnor 60 mikrogram. Du kan nå upp till det dagliga kravet med bara en endaste paranöt.

Vilka är symptomen på selenbrist?

Möjliga symptom på selenbrist är utmattning, depression, ökad mottaglighet för infektioner och sköldkörtelproblem.

Vad bör jag leta efter när det kommer till selentillskott?

Tillskott som innehåller selenometionin tas bäst upp av kroppen. Använd inte kombinationer med selen och vitamin E, då vitamin E kan öka risken för prostatacancer om det inte föreligger selenbrist. Risken för cancer kan även öka om du använder ytterligare selentillskott vid tillräcklig selennivå. Selenförgiftning kan leda till dålig andedräkt, hårförlust och gul hy.

Källor

  1. What is Selenium? | American Nutrition Association, http://americannutritionassociation.org/newsletter/what-selenium
  2. Chemistry International -- Newsmagazine for IUPAC, https://www.iupac.org/publications/ci/2011/3305/5_trofast.html
  3. Rayman, M.P.: The importance of selenium to human health. Lancet. 356, 233–241 (2000). doi:10.1016/S0140-6736(00)02490-9
  4. Elmadfa, I.: Ernährungslehre. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart (2015)
  5. Bjørklund, G.: Selenium as an antidote in the treatment of mercury intoxication. Biometals. 28, 605–614 (2015). doi:10.1007/s10534-015-9857-5
  6. Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/referenzwerte/selen/
  7. Paranuss - Lebensmittel-Warenkunde, https://lebensmittel-warenkunde.de/lebensmittel/fette-oele/samen-nuesse/paranuss.html
  8. Lebensmittel | DocMedicus Vitalstofflexikon, http://www.vitalstoff-lexikon.de/Spurenelemente/Selen/Lebensmittel.html
  9. Selen - ein guter Schutz für unseren Körper, https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/nahrungsergaenzungsmittel/selen-ein-guter-schutz-fuer-unseren-koerper-17732
  10. Selenmangel nimmt zu: Klimawandel hat Einfluss auf unser Essen, https://www.bzfe.de/inhalt/selenmangel-nimmt-zu-29778.html
  11. Ausgewählte Fragen und Antworten zu Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/weitere-publikationen/faqs/selen/
  12. Die ganze Welt der Vitamine, Mineralstoffe und Enzyme. garant Verlag GmbH, Renningen (2016)
  13. Selen und Human-Biomitoring Stellungnahme der Kommission „Human-Biomonitoring“ des Umweltbundesamtes, https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/377/dokumente/selen.pdf
  14. Benton, D., Cook, R.: The impact of selenium supplementation on mood. Biol. Psychiatry. 29, 1092–1098 (1991)
  15. Nahrungsergänzungsmittel, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7874.html
  16. Barceloux, D.G.: Selenium. J. Toxicol. Clin. Toxicol. 37, 145–172 (1999)
  17. Selen und Vitamin E nur bei Mangel, https://www.deutsche-apotheker-zeitung.de/news/artikel/2014/05/02/selen-und-vitamin-e-nur-bei-mangel
  18. Selen und Vitamin E, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7020.html
  19. Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT): Questions and Answers, https://www.cancer.gov/types/prostate/research/select-trial-results-qa
  20. Daragó, A., Sapota, A., Nasiadek, M., Klimczak, M., Kilanowicz, A.: The Effect of Zinc and Selenium Supplementation Mode on Their Bioavailability in the Rat Prostate. Should Administration Be Joint or Separate? Nutrients. 8, (2016). doi:10.3390/nu8100601
  21. Problematik, Klinik und Beispiele der Spurenelementvergiftung - Selen, https://www.gtfch.org/cms/images/stories/media/tk/tk79_1/mueller1.pdf
  22. van Zuuren, E.J., Albusta, A.Y., Fedorowicz, Z., Carter, B., Pijl, H.: Selenium supplementation for Hashimoto’s thyroiditis. Cochrane Database Syst Rev. CD010223 (2013). doi:10.1002/14651858.CD010223.pub2
  23. Ventura, M., Melo, M., Carrilho, F.: Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017, (2017). doi:10.1155/2017/1297658
  24. Drutel, A., Archambeaud, F., Caron, P.: Selenium and the thyroid gland: more good news for clinicians. Clin. Endocrinol. (Oxf). 78, 155–164 (2013). doi:10.1111/cen.12066
  25. Pschyrembel Online | endokrine Orbitopathie, https://www.pschyrembel.de/endokrine%20Orbitopathie/K0FR6/doc/